Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Ես երկու հիվանդություն ունեմ. առաջինը Հայաստանն է, երկրորդը՝ կինոն»

«Ես երկու հիվանդություն  ունեմ. առաջինը Հայաստանն է, երկրորդը՝ կինոն»
30.09.2017 | 13:54

«Իրատեսի» հյուրն է կինոռեժիսոր ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ:

«ՄԵՆՔ ՈՒՆԵՆՔ ՊՐՈՊԱԳԱՆԴԵԼՈՒ ԱՐԺԱՆԻ ԿԻՆՈ»


-Պարոն Խաչատրյան, վերջերս զարմացրիք այն մարդկանց, ովքեր Ձեզ լավ ճանաչում են. հրաժարվեցիք «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնի հիմնադիր տնօրենի լիազորություններից և Հայաստանի կինոակադեմիայի նախագահի պաշտոնից: Փառատոնը թողնելը, կարծում եմ, զոհաբերություն է: Կարելի՞ է այդպես ասել:
-Չէ՛, դա չի կարելի զոհաբերություն կոչել: Ես կինոյով հիվանդացել եմ 12-13 տարեկանից, երբ իմ ուստա Հրաչի հետ լեռնային գյուղերում կինո էինք ցուցադրում: Ֆիլմերի՝ իմ կարծիքով անհաջող հատվածները ես կտրում-հանում էի ժապավեններից: Դեռ այդ ժամանակ հասկացա, որ ինձ համար արտահայտվելու ամենահեշտ ձևը կինոն է: Իմ լեզուն շատ վատ է պտտվում, հատկապես այն տարիներին: Ես կակազում էի (հետագայում դա անցավ, իհարկե), և ես հասկացա, որ իմ լեզուն կինոլեզուն է: Իմ բոլոր անհանգստությունները, իմ բոլոր պատմությունները կինոյի միջոցով են արտահայտվել ու արտահայտվում: Կինոյով եմ փոխանցում և՛ իմ վիրավորանքները, որ ունեցել եմ՝ սկսած մանկությունից, և՛ իմ պատգամները: Իմ կարծիքով` կինոն ամենակարևոր գործիքն է աշխարհում, և ես մեծ անհանգստություն ունեմ կինոյի համար:
-Այդ անհանգստությու՞նն է մղում Ձեզ Ձեր թեկնածությունն առաջադրելու Հայաստանի կինեմատոգրաֆիստների միության նախագահի թափուր պաշտոնի համար:
-Այդ անհանգստությունն ինձ առաջին հերթին մղում է կինո նկարելու: Նկարել կինո այն բոլոր խնդիրների մասին, որ ունեն այսօր հայ ազգը, Հայաստանը: Մեծագույն անհանգստություն ունեմ այն պատճառով, որ Հայաստանում այսօր կործանված է կինեմատոգրաֆը: Մեր ունեցած կինոն լավ չպրոպագանդվեց աշխարհում այսքան տարիների ընթացքում: Այնինչ մենք ունենք պրոպագանդելու արժանի կինո. ունենք հրաշալի համր ֆիլմեր, հրաշալի պոետիկ կինո, ունենք երկու մեծագույն սյուն կինոյում՝ Սերգեյ Փարաջանով և Արտավազդ Փելեշյան, ունենք ոչ պակաս հետաքրքիր դեմքեր՝ Ֆրունզե Դովլաթյան, Յուրի Երզնկյան, Հենրիկ Մալյան, Բագրատ Հովհաննիսյան, Ներսես Հովհաննիսյան, Կարեն Գևորգյան, ուրիշներ: Այս ամենից գրեթե ոչինչ չներկայացվեց աշխարհին, ոչ մեկի ֆիլմերը չցուցադրվեցին աշխարհով մեկ. սա աններելի բացթողում է: Սա պայմանավորված է նրանով, որ հայ կինոյով ուղղակի քիչ զբաղվեցին: Այսօր պայմաններ են ստեղծվել կինոյում ինչ-ինչ փոփոխություններ անելու համար: Ե՛վ մշակույթի նախարարությունը, և՛ կինոյի մարդիկ կարծես թե ուզում են կինոյի օրենք ընդունել, նոր կառուցվածքներ ստեղծել և գործնականորեն մտածել հայ կինոյի մասին: Եվ ես կարծում եմ, որ այն զենքը, որը, ըստ իս, ամենակարևորն է Հայաստանում և աշխարհում, այսօր հնարավորություն ունի ինչ-որ էական ձեռքբերումներ ունենալու: Ես երկու հիվանդություն ունեմ. առաջինը Հայաստանն է, երկրորդը՝ կինոն: Սրանք են իմ տառապանքի, հիվանդանալու պատճառները: Ինչ խոսք, մարդու երջանկությունն իր ընտանիքն է, բայց սա նեղ անձնական սահման է: Իսկ մեծ իմաստով երջանիկ կարելի է լինել, երբ օգտակար բան ես անում երկրիդ համար: Հայաստանին պետք է օգնել: Իսկ օգնելու համար պետք է կինոն զարգացնել: Ասել եմ հազար անգամ, բայց հիմա ևս մեկ անգամ կասեմ, որ մարդկանց ականջին օղ լինի. կինոն շատ մեծ զենք է, շատ հզոր գործիք, որի միջոցով Հայաստանը կարող է պատմել իր մասին: Կարող է պատմել իր անցյալի, ներկայի, ապագայի, առավելությունների ու նաև, ինչու՞ չէ, թերությունների մասին: Մեկ անգամ ևս հիշեցնեմ, թե ինչ նպատակով ստեղծվեց «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնը: Այն ստեղծվեց, որ փրկենք արդեն կործանված հայ կինոն: Հայաստանում կործանված էին կինոդիստրիբյուցիան, կինոարտադրությունը, կինոստուդիան:
-Կործանվել էր նաև կինո դիտելու մշակույթը, որ պարզապես վերածնվեց «Ոսկե ծիրանի» շնորհիվ:
-Եվ փա՛ռք Աստծո, որ իմ ու իմ ընկերների՝ Միքայել Ստամբոլցյանի և Սուսաննա Հարությունյանի մտահղացումը տվեց այսպիսի արդյունք: Մենք վերականգնեցինք Հայաստանում երբևէ գոյություն ունեցած կինոավանդույթը. հանդիսատեսը վերադարձավ կինո, երիտասարդները սկսեցին կինո նկարել: Եթե առաջին տարիներին փառատոնային կինոցուցադրությունները կայանում էին կիսադատարկ դահլիճներում, ապա հիմա հանդիսատեսը հատակին նստած կամ ոտքի վրա է ֆիլմեր դիտում, եթե առաջին տարիներին մեկ-երկու ֆիլմ էր Հայաստանից ներկայացվում, ապա հիմա 45-50 ֆիլմ է նկարվում տարեկան, և փառատոնային ծրագիրը կազմելիս մենք ունենք ընտրության հնարավորություն: Կինոփառատոն ստեղծել էինք նաև «Ոսկե ծիրանից» առաջ: Խոսքը 1991-ին Կինոյի տանն ստեղծված Դեբյուտների կինոփառատոնի մասին է: Այն շատ կարճ կյանք ունեցավ, որովհետև Կինոյի տունը փակվեց: Հետո արդեն ստեղծեցինք «Ոսկե ծիրանը»: Հետագայում ստեղծեցինք «ՎեբԾիրան» օնլայն կինոփառատոնը: Հիմա նաև ունենք «Ծիրանի ծառ» փառատոնը: Մեզ թվաց, որ այսքան ջանքերը բավարար են, որ ստեղծվի հայկական կինո, բայց այն չստեղծվեց, որովհետև կինոյի մասին անհանգստացողները քիչ էին: Կինոյի ղեկավարները չկարողացան ճիշտ քաղաքականություն վարել, ճիշտ նախագծեր ընտրել, երիտասարդներին օգնել, ոտքի հանել, նպատակային ֆինանսավորումներ անել: ՈՒ տարրալուծվեց ամբողջ եղածը, լղոզվեց կինոասպարեզը: «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնն ուժեղացավ, ամուր ոտքերի վրա կանգնեց, դարձավ աշխարհով մեկ հայտնի, բայց հայկական կինո, որպես այդպիսին, այսօր էլ գոյություն չունի: Եվ ինչու՞ եմ ես այս վիճակում ձգտում գնալ կինեմատոգրաֆիստների միություն: Որովհետև այդ միությունն իրավունք է տալիս միևնույն հովանու ներքո հավաքելու աշխարհի բոլոր հայ կինոգործիչներին, բոլոր կինոընկերությունները, բոլոր կինոարտադրությունները և պայքար մղելու հայկական կինոյի տեսակը վերականգնելու, հայկական կինոյի ժառանգությունը վերականգնելու, նրա նորօրյա տեսակն ստեղծելու համար: Անհրաժեշտ է տեխնիկապես վերականգնել հայ կինոժառանգությունը, բարոյապես ոտքի կանգնեցնել և տարածել աշխարհով մեկ: Կյանքը ցույց է տալիս, որ «Մոսկվա» կինոթատրոնի առջև Հենրիկ Մալյանի, Ֆրունզե Դովլաթյանի, Յուրի Երզնկյանի, մյուսների աստղերը դնելը բավարար չէ հայ կինոյի վերածնունդն ու շարունակականությունը ապահովելու համար: Հայաստանում այսօր չկա հայկական կինո հասկացությունը: Չստեղծվեց այն: Այս ամենով զբաղվել է պետք: Այդ պատճառով էլ ես թողեցի «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի տնօրենի և կինոակադեմիայի նախագահի պաշտոնները, որպեսզի զբաղվեմ հայ կինոյին վերաբերող բոլոր խնդիրներով, որ չլինեն մեկ հարազատ և մի քանի խորթ որդիներ, չստացվի այնպես, որ մի տեղում ես ավելի շատ բան եմ անում, քան մնացած բոլոր տեղերում: Ռուբեն Գևորգյանցը, իհարկե, շատ բան է արել, սոցիալական խնդիրներ է լուծել հայ կինոգործիչների համար, թոշակներ է տվել, օգնել դժվար ապրողներին, բժշկական ապահովագրություն են ունեցել մարդիկ. այդ ժամանակ այդքանն էր հնարավոր անել: Հիմա եկել է գործնական քայլերի, կառուցողականության, կինոն օրենքի դաշտ բերելու ժամանակը:

«ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԿԻՆՈՆ ՎԵՐԱՓՈԽԵԼՈՒ, ԱՇԽԱՐՀԻՆ ՑՈՒՅՑ ՏԱԼՈՒ, ԱՇԽԱՐՀԻ ՀԱՄԱՐ ՀԱՍԿԱՆԱԼԻ ԴԱՐՁՆԵԼՈՒ ՑԱՆԿՈՒԹՅՈՒՆԸ ԴԺՎԱՐԻՆ ԳՈՐԾ Է»


-Ստացվում է, որ Դուք մուտք եք գործելու մի ասպարեզ, որտեղ, պատկերավոր ասած, խամ ու խոպան է: Մեկ մարդն այս դեպքում ի՞նչ կարող է անել, թեև «Ոսկե ծիրանի» նախադեպը կա և հուսադրող է: Դուք միայն Ձե՞զ վրա եք դրել հույսը, թե՞ կա որոշակի թիմ, որը կներգրավվի այդ մեծ ու կարևոր առաքելությունն իրականացնելու գործում:
-Միայնակ մարդը կարող է ինքնասպանություն գործել, հատկապես կինոյի ասպարեզում: Կան մարդիկ, որոնք հավատում են ինձ, հավատում են իմ ծրագրերին, տեսել են իմ աշխատասիրությունը, գիտեն իմ կառուցողականությունը (ավելորդ համեստություն չանեմ) և պատրաստ են լինելու իմ կողքին: Ես կարող եմ այդ գործն անել, որովհետև կան մարդիկ, որոնք ինձ նման ցանկանում են բարձրացնել հայ կինոն: Ով որ ծույլ է, ով որ գալիս է հաճույք ստանալու, շատ շուտ կփախչի, չի դիմանա, որովհետև դա տաժանակիր աշխատանք է լինելու: Ես միշտ զարմացել եմ, որ որոշ ռեժիսորներ ինքնահավան են, մեծամիտ ու սուտ հպարտ: Որովհետև ռեժիսորի աշխատանքը շան աշխատանք է, հանքափորի աշխատանք է: Այդ ծանր գործով զբաղվելու դեպքում մեծամտանալը, ֆիքստուլանալը, ձևեր թափելը միշտ անհասկանալի են եղել ինձ: Նույն բանը հիմա կարող եմ ասել հայկական կինոյի հարցերով զբաղվողների մասին: Անունը դնենք Հայաստանի կինեմատոգրաֆիստների միության նախագահի պաշտոն, թե այլ բան, անելիքը, գործի ծանրությունը դրանից չեն փոխվում: Հայկական կինոն վերափոխելու, աշխարհին ցույց տալու, աշխարհի համար հասկանալի դարձնելու ցանկությունը դժվարին գործ է, որին լծվողը չպիտի մտածի վայելքների, առավելությունների մասին, նա պիտի պատրաստ լինի ծանրագույն աշխատանքի:
-«Ոսկե ծիրանի» օրինակը վկայությունն է այն բանի, որ, անկախ երևույթի նշանակալից ու հաջողված լինելուց, կան մարդիկ, որոնք չեն հաշտվում դրա գոյության հետ: Դա, հիացումից, ոգևորությունից բացի, իր հետ բերում է նաև նախանձի, չարության ալիք: Հիմա, երբ մտադիր եք մուտք գործել առավել ընդարձակ տիրույթ, հաշվարկե՞լ եք Ձեր թշնամիների քայլերն այս դեպքում:
-Թշնամիներ, նախանձողներ միշտ էլ կան ու կլինեն: Հայ ազգը մշտապես այդ որակներն ունեցել է իր մեջ, դրա բազմաթիվ վկայությունների ենք հանդիպում մեր մեծերի կենսագրություններին ծանոթանալիս: Ինչ խոսք, ես հաշվարկել եմ նաև այդ պահը: Եթե հաշվարկած չլինեի, չէի կարողանա մտնել այդ գործի մեջ ու պլաններ կառուցել: Գիտեմ, որ եթե իրականանա իմ նպատակը, հարյուրավոր մարդիկ իմ դեմ են դուրս գալու, փորձելու են ցեխ շպրտել, խանգարել: Բայց եթե չստացվի ուզածս, կհասկանամ, որ հենց կինեմատոգրաֆիստները չեն ցանկանում, որ հայկական կինոն վեր բարձրանա, հենց իրենք են դեմ նրա գոյությանը: Եթե այլ մարդիկ, այդ պաշտոնին հավակնելով, ձգտում են աշխատասենյակ ունենալ, ծառայողական մեքենա ունենալ, ենթակա աշխատողներ ունենալ, ես այդ ամենն արդեն ունեմ, իմ նպատակը դա չէ: Ես նոր պաշտոնի ձգտում չունեմ, կոչումների արժանանալու ձգտում չունեմ, դրանք բոլորը ծիծաղելի բաներ են: Ես ցանկանում եմ աշխատել հանուն հայ կինոյի: Ասեմ, որ Հայաստանի կինեմատոգրաֆիստների միության անունը պետք է փոխել նախ և առաջ, այն պետք է կոչվի Հայաստանի կինոգործիչների միություն: Հայացնելու գործընթացը պետք է սկսել հենց անունից. ամեն բան պիտի հայկական լինի, հայկական կինոյին, հայկական արվեստին պիտի ծառայի: Շատերն ասում են, թե ես պետք է ծրագիր ունենամ, ներկայացնեմ այն, քննարկման դնեմ: Դա ծիծաղելի է. ամենահեշտը ծրագիր գրելն է: Կիսագրագետ մարդն էլ կարող է մի խենթանալու ծրագիր գրել կամ պատվիրել, որ գրեն, ստանալ պաշտոն և ոչինչ չանել:
-Ես՝ որպես կինոսեր երևանցի, մանկությունիցս եղել եմ Կինոյի տան դահլիճի ակտիվ հանդիսատես և երազում եմ կրկին վերադառնալ այնտեղ, կրկին վայելել մոգական այդ դաշտը: Ի՞նչ ապագա է ենթադրվում այդ դահլիճի համար, եթե Դուք դառնաք կինեմատոգրաֆիստների միության նախագահ:
-Կինոյի տան դահլիճը պետք է գործի անպայման, շաբաթական երկու-երեք ֆիլմ պետք է ցուցադրվի այնտեղ, քննարկումներ պիտի լինեն, դասախոսություններ պիտի կարդան: Եթե այս ամենը չեղավ, ուրեմն Կինոյի տունը կդառնա ուղղակի գրասենյակ: ՈՒ՞մ են պետք այսօր գրասենյակները, հիմա մարդիկ իրենց տներում են աշխատում: Գնալ անիմաստ վեր ընկնել գրասենյակում, որ ի՞նչ: Եթե անելիք չունես, ինչու՞ ես տարածք զբաղեցնում: Կինոյի տան դահլիճը պիտի վերադառնա իր նախկին առաքելությանը, պիտի վերանորոգվի, պիտի հագեցվի լավագույն տեխնիկայով, պիտի դառնա կինոցուցադրությունների կենտրոն: Հայաստանում եղած բոլոր կինոփառատոները պետք է լինեն այդ դահլիճում:

«ԱՆՎԵՐՋ ՓԱԽՈՒՍՏ, ՀԱՎԵՐԺ ՎԵՐԱԴԱՐՁ» ՇԱՐՔԻ ՎԵՐՋԻՆ ՖԻԼՄԻ ԱՌԱՋԻՆ ՑՈՒՑԱԴՐՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿԻՆՈՅԻ ՏԱՆԸ»


-Նախընտրական այս ամբողջ իրարանցման մեջ հասցրել եք նաև աշխատել «Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձ» ֆիլմաշարի հերթական ֆիլմի վրա, որ վերնագրված է «Վահան»: Ո՞ր փուլում են այս աշխատանքները:
-Նկարահանումները համարյա թե ավարտված են, մնացել է մեկ նկարահանում, որը կանեմ գարնանը, հավանաբար: Պետք է բացվի Վահանի գեղանկարների ցուցահանդեսը, և վերջին նկարահանումը կարվի այդ ժամանակ: Ֆիլմի հայեցակարգը ամբողջովին պարզ է ինձ համար, պետք է անել մոնտաժ: Երևի թե ֆիլմն ամբողջովին պատրաստ կլինի մյուս տարի և կցուցադրվի «Ոսկե ծիրանի» ժամանակ: Իսկ գուցե և առաջին ցուցադրությունն արվի հենց Կինոյի տանը: Դա շատ խորհրդանշական կլինի. «Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձ» շարքի վերջին ֆիլմի առաջին ցուցադրությունը Կինոյի տանը՝ այդ դահլիճի տասնյակ տարիների անգործությունից հետո:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 6718

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ